Om mental träning

lidingöbron, klippt

Vi kan träna vårt inre precis som vi kan träna vårt yttre. Den psykiska styrkan går att träna upp och utveckla hela livet.

Mental träning innefattar just hur du träna upp din mentala styrka och förmåga. Som jag arbetar innebär det att du får lära dig att det är du som styr över ditt liv och din och hur du gör det. Tankar och känslor kan du själv styra över och därmed ditt välmående. Upplevd stress och prestationsångest är två känslotillstånd som jag upplever som det vanligaste problemet hos individer i dagens ”prestations-samhälle”. För detta har jag utvecklat många övningar och metoder som har haft stor framgång hos mina klienter.

Mitt arbetssätt

Vi medvetandegör, accepterar och förändrar.

Vid de första träffarna ”intervjuar” jag dig och tar vi reda på hur nuläget är, alltså vi identifierar och medvetandegör styrkor och svagheter och hur du upplever  olika situationer.

Efter vi har identifierat nuläget gäller det att acceptera att detta är utgångspunkten. Förutsättningarna är exakt så som de är just nu och det är viktigt att acceptera för att sedan kunna börja göra de förändringar du behöver om du vill uppleva ett annat nuläge i framtiden.

när nuläget är identifierat och accepterat kan vi sätta upp mål dit du vill nå och vi behöver då identifiera de förändringar som du behöver göra för att nå dina mål.

Beroende på dina behov sätter vi upp mål med din mentala träning. För att nå målen  jobbar vi med bland annat samtal, skrivövningar och minfulness-övningar. Vid själva träffarna samtalar vi mest, jag ställer mycket frågor och jag visar och förbereder övningar för dig som du ska göra för att förbättra ditt välmående. I mellan våra träffar är det upp till dig att göra de övningar som du har fått i syfte att åstadkomma de förändringar som du vill ha i ditt liv.  Precis som med fysisk träning är det endast ”action” som får dig att faktiskt nå målen och de önskade resultaten. Huvudområdena vi kommer att arbeta med, stärka och förbättra är:

  • Stresshantering
  • Mindfulness
  • Självförtroende
  • Självkänsla
  • Motivation
  • Upplevd kontroll
  • Upplevd ångest och prestationsångest
  • Mål

Sammanfattningsvis:

  • Jag vägleder dig om hur du kan påverka ditt inre, ta kontrollen över den ”inre motståndaren” och därmed styra över hur du vill må och kunna prestera i olika situationer
  • Du får lära dig att sätta upp mål, programmera in tydliga mål-bilder för ditt liv och utföra de handlingar som behövs för att nå dina mål, oavsett om det är privata, idrottsmässiga eller professionella mål.

När du verkligen gör jobbet kan du äntligen hitta ditt inre lugn, mindfulness, lära dig att hantera situationer du upplever stressiga och pressande, få bättre sömn och en bättre totalhälsa både mentalt och fysiskt.

Det har tagit mig själv mycket träning och många år och idag är det jag som styr över mitt inre och hur jag mår. Min stora passion är att nu få dela med mig av all den visdom och kunskap jag har ackumulerat genom utbildning och en mycket gedigen livsresa genom de djupaste dalar och ljuvligaste toppar.

 

 

Om du vill börja träna lite mental träning på egen hand kan du börja med att träna mental avkoppling med en CD- skiva.  Jag kan starkt rekommendera CD-skivor av Fransico Condro som är en mästare inom detta område.

 

En reaktion på ”Om mental träning”

  1. Hej, Erika

    Jag heter Johanna är 29ar och spelar innebandy pa elitniva i Schweiz. Hösten 2016 skadade jag knät illa och har sedan dess varit borta fran spel.

    Nu börjar det närma sig comeback, mitt knä är snart spelklart men jag har insett att mitt huvud inte är det.

    Skulle du kunna hjälpa mig? (via Skype)

    / Johanna Dahlin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *